שפל של כל הזמנים: בנק ישראל הפחית את הריבית ל-0.25%

    דוד לזר No Comments on שפל של כל הזמנים: בנק ישראל הפחית את הריבית ל-0.25%
    13:50
    14.05.24
    יונת קפלן No Comments on את לא לבד: איך נחלצים ממערכת יחסים לא בריאה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    באופן תקדימי ומפתיע, בנק ישראל החליט אמש (שני) להוריד את הריבית לחודש ספטמבר ב-0.25% לשפל היסטורי של 0.25%.

    הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה לשוב ולהפחית את הריבית לחודש ספטמבר ב- 0.25%, בהמשך להפחתת ריבית בשיעור זהה שביצעה גם בחודש שעבר. כאמור, כתוצאה מכך ירדה ריבית בנק ישראל לשפל של כל הזמנים: 0.25% בלבד.

    כבר מחודש אוקטובר 2011 ביצע בנק ישראל 12 הפחתות ריבית, בשיעור מצטבר של 3%. כתוצאה מהפחתת הריבית הנוספת העמיקה הריבית השלילית במשק, שהיא היחס בין ריבית בנק ישראל לבין האינפלציה הצפויה.

    אחת הסיבות העיקריות לחידוש הפחתות הריבית היא המשך הרפיון בפעילות הכלכלית במשק. בשבוע שעבר פרסמה הלמ"ס כי ברבעון השני של השנה גדל התוצר רק בשיעור שנתי של 1.7%, לעומת קצב גידול שנתי של 2.8% שנרשם ברבעון הקודם, ושל 5.3% ברבעון המקביל בשנה שעברה. האטה משמעותית זו בפעילות הכלכלית נרשמה עוד לפני מבצע צוק איתן, שהשפעתו השלילית על המשק נאמדת כעת באובדן תוצר של יותר מ- 0.5% – למעלה מ- 5 מיליארד שקל.

    סיבה נוספת להפחתת הריבית אמש היא הירידה החדה שנרשמה לאחרונה באינפלציה בפועל, המסתכמת כעת ב- 0.3% בלבד, ורצונו של בנק ישראל להחזיר אותה אל תוך תחום יעד יציבות המחירים השנתי שקבעה הממשלה (3%-1%). ריבית נמוכה יותר גם מקטינה את עלויות היצרנים ומסייעת להגברת הפעילות הכלכלית במשק, וגם גורמת להגדלת הביקושים ועשויה בכך לדחוף את מדד המחירים לצרכן אל תוך תחום יעד יציבות המחירים.
    אנליסטים וכלכלנים רבים קיבלו בהפתעה את החלטת בנק ישראל. בשיחה עם אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של בית ההשקעות מיטב דש, הוא אומר כי עם הורדת הריבית האחרונה, בנק ישראל מיצה את יכולותיו לעזור למשק. הכדור נמצא אצל משרד האוצר. ורק מדיניות נכונה ונחושה מצדו יכולה לעצור את גלישת המשק להאטה עמוקה עוד יותר".

    עוד מציין זבז'ינסקי: "ההורדה השנייה ברציפות וכנראה האחרונה, משקפת שמבחינת בנק ישראל המצב הכלכלי במשק מתדרדר לכיוון מסוכן, כפי שבא לידי ביטוי בהאטה בצמיחה עוד לפני המלחמה, בירידה באינפלציה ובעלייה באבטלה. הבעיה היא שהיעילות של הורדה זו אינה גבוהה, זאת לאור העובדה שברמה כל כך נמוכה של הריבית הבנקים כמעט לא יתרגמו את הורדת הריבית ללקוחות החייבים. השקל צפוי להיחלש, אך היחלשותו קשורה לא רק להורדות הריבית ע"י בנק ישראל אלא גם למצב הכלכלי והתקציבי".

    "בנק ישראל "מקווה" ששוק הדיור כבר לא יתאושש וחוק מע"מ אפס לא יאושר, כי הורדת הריבית מתרחשת על רקע מחסור בהיצע של הדירות ובנסיבות רגילות הייתה מחזקת את הביקושים", מסכם זבז'ינסקי.



    0 תגובות